Det första han ser av friheten är ett barn komma till världen. Det andra han ser är modern sälja barnet.
Péter (Tamás Polgár) har just släppts ur fängelset. Han söker sig tillbaks till den stad där hans syster Marika (Kata Wéber) bor. Sedan en tid tillbaks har hon utgett sig för att vara gravid, medan den verkliga mamman, Maja (Orsolya Tóth), vill bli av med fostret som hon bär inom sig. Till priset av 3 000 euro får Marika överta Majas nyfödda barn. Péter iakttar det hela utan de inblandades kännedom och nämner heller inget till sin syster. Men vad han bevittnat går inte att glömma. Han söker upp den vilsna Maja som ter sig som en själsfrände, men vars umgänge med den lokale skummisen János (Lajos Ottó Horváth) åter leder Péter in i ödesdigra affärer.
Kornél Mundruczó är ungersk films stora stjärnskott. Ljuva dagar är hans andra långfilm och belönades med silverleoparden vid Locarnofestivalen och en Gyllene Iris vid Bryssels Europeiska Filmfestival 2002, samt mottog ett par kritikerpris på hemmaplan samma år. Det skitigt realistiska triangeldramat slår hårt i åskådarens mellangärde. Drömmar om återupprättelse och ett liv vid en solig havskust krossas när begären går överstyr och molnen till synes aldrig skingrar sig. (Johan)
Fascinerande stilfullt av Kornél Mundruczó där Tamás Polgárs obehagligt känslosamma ansikte erövrar filmduken.
– Guardian
Visuellt lyrisk med en mörk skönhet som erinrar om Gus van Sants senaste filmer.
– Arthouse Films
Ljuva dagar (aka Szép napok, Pleasant Days)