Studio S Entertainment

Kim Ki-Duk Collection (3 Disc Box Set)

”Sadistisk? Jag var religiös från början.”

/Kim Ki-Duk


KIM KI-DUK
* Belönad med publikpriset i San Sebastian (2003) för Livets hjul.

* Belönad med Silverbjörnen i Berlin (2004) för Samaritan Girl.

* Belönad med regipriset i Venedig (2004) för Järn 3:an.

Internationellt sett är Kim Ki-Duk Sydkoreas mest omtalade och mest rosade regissör. På hemmafronten är han desto mer kontroversiell eftersom hans filmer sällan stryker medhårs. Sedan debuten 1996 med Crocodile har han ständigt gått sina egna vägar och kompromisslöst skildrat allt från prostitution och sexuella övergrepp till militär pennalism.

CROCODILE (1996)

Crocodile är en uteliggare som sjunker så lågt att han rånar självmordsoffer i floden Han. Den enda person han räddar i land är den sorgsna Hyun-Jung, men enbart för att kunna våldta henne på kajen. Med tiden lyckas dock den unga kvinnan försvara sig mot Crocodile, som börjar finna känslor för henne som han inte trodde existerade inom honom. Hyun-Jung börjar lysa upp tillvaron för Crocodile och hans närmaste vänner – pojken Aeng-bal och den äldre Mr. Oh. Men flodens mörka strömmar gör henne dagligen påmind om varför hon en gång begav sig dit.

BIRDCAGE INN (1998)

Genom pensionatets blå port kliver en dag Jin-a in som tvingats flytta från huvudstadens Red Light District när kvarteren rivits ner. För mat och logi flyttar hon in och säljer sin kropp till de gäster som knackar på hennes dörr. Trots att hennes närvaro ger familjen mat på bordet, bidrar Jin-a till en växande osämja inom den redan ansträngda tillvaron. Modern betraktar henne som boskap och dottern visar öppet sin fientlighet, medan fadern och sonen båda visar tecken på att själva vilja krypa ner i hennes säng. När dessutom Jin-as före detta hallick en dag upptäcker var hon tagit sin tillflykt förvandlas Birdcage Inn till en formidabel krutdurk.

ADRESS UNKNOWN (2001)

Tonårige Chang-Guk får uthärda omgivningens agg för sitt arv som krigsbarn – hans far var en amerikansk soldat som modern förgäves försöker nå med brev. Hans enda vän är den blyge tecknaren Ji-Hum, som undflyr sin smärtsamma vardag genom att spionera på skolflickan Eu-nok. Hon är sedan barndomen blind på ena ögat och skäms för sitt utseende, men när en amerikansk soldat från den närliggande militärbasen närmar sig henne tror hon sig skönja en ljusning i tillvaron.



”Kim Ki-Duk är en briljant visionär och en djärv skaparkraft”

/DVD Verdict

”Ingen skildrar mänsklig misär starkare än Kim Ki-Duk”

/Asian Cinema Drifter

”Full av utomordentliga scener… Acceptera inget mindre än det bästa – se Kim Ki-Duks filmer!”

/Digital Lard