A MOVIE ABOUT STREET, ART, DONKEYS AND CAPITALISM
Berättarröst Iggy Pop.
2007 åkte Banksy och hans team till Betlehem och till de ockuperade delarna av Palestina. De började utöva sin karaktäristiska gatukonst på väggarna runt Västbanken. Mötet mellan den pacifistiska gatukonstnären och ett land brännmärkt av många års strid och krig borde ha varit kärlek vid första ögonkastet, men någonting gick helt fel. Ett specifikt konstverk gick inte alls hem; en muralmålning av en israelisk soldat som ber en åsna om identitetspapper. Verket utlöste raseri och man menade att Banksy pekade ut landet och dess folk som idioter.
Taxichauffören Walid tog hjälp av lokala invånare och sågade bort den provocerande målningen. Han planerade att sälja den på Ebay till högstbjudande. Vi följer sedan väggmålningens resa från Betlehems dammiga gator, över havet till konstauktioner i väst, där den säljs dyrt till privata konsthandlare. Historien om väggbiten visar på ett större sammanhang, om hur det existerar en hemlig marknad för gatukonst. Tappar gatukonsten sin mening när den flyttas in på galleri?
DOCUMENTARY COMPETITION – Tribeca Film Festival 2018
“Vindlande om graffiti på världens mest laddade mur” – Dagens Nyheter
”En intellektuellt stimulerande tankenöt, både tänkvärd och rolig” – Nöjesguiden
”En kartläggning av gatukonstens slitning mellan konst och kommers” – Svenska Dagbladet
“Om komplikationerna med konst, politik och god vilja” – Kulturbloggen
”Jag hoppas att alla som anser streetart bara vara fult klotter tar sig en titt för att få sig en genuin tankeställare.” – Moviezine
”Ett provokativt kärleksbrev till gatukonst” – Ioncinema
AFFISCH OCH PRESSBILDER FÖR NERLADDNING HÄR