Här kan du streama Ingen ska skada dig, inte ens jag: SF Anytime – Telia Filmbutiken – DVD eller Blu-ray finns att köpa på Discshop, Ginza, CDON eller Kvarnvideo. |
.
Jonathan, 22 år, är en introvert kille som bor med sin lillasyster Rebecca, 17 år. Efter deras föräldrars för tidiga död blir Jonathan rädd att Rebecca kommer råka illa ut och blir därför väldigt överbeskyddande. Hans förträngda känslor gör honom mer och mer paranoid och han får svårare och svårare att urskilja vad som är verkligt. Detta gör att han håller ännu hårdare i Rebecca men ju mer han försöker beskydda henne ju mer glider hon ur hans fingrar.
Under hösten 2014 började Elijah Debot jobba på idén till filmen. I maj 2015 under förproduktion och casting träffade han Ebba Lindgren som både tog rollen som ”Rebecca” och som hans samarbetspartner bakom kameran. De skrev klart manuset och planerade inspelningen tillsammans. Under sommaren 2015 spelades filmen in under drygt 20 inspelningsdagar och under hösten kompletterades materialet. Elijah Debot klippte själv en första version på 72 minuter. Mellan hösten 2016 och våren 2017 klipptes filmen om av etablerade filmklipparen Leo Ghysels till en färdig 50 minuter lång novellfilm i maj 2017.
Om Elijah Debot
Elijah Debot är en ickebinär transperson som har vuxit upp med film runt omkring sig och gjorde redan som barn små kortfilmer. Mellan 12 och 15 års ålder åkte han på filmkollo varje sommar och under tonåren blev kortfilmsprojekten mer och mer ambitiösa och till slut gjorde han novellfilmen Ingen ska skada dig, inte ens jag tillsammans med Ebba Lindgren. Just nu jobbar han på förproduktionen av långfilmen Ursprungslös och Factory Kids.
Om Ebba Lindgren
Ebba Lindgren har varit intresserad av skådespeleri sedan hon var 7 år och filmskapande sedan hon var 13 år. Under senare tonåren var hon med i ett antal pjäser. När hon gått ut grundskolan flyttade hon till Stockholm för att studera skådespeleri vid Kulturama Gymnasium. Hon har tillsammans med Elijah Debot gjort ett antal kortfilmer och novellfilmen Ingen ska skada dig, inte ens jag och jobbar nu på förproduktionen av långfilmen Ursprungslös.
UTGÅVAN PÅ BLU-RAY INNEHÅLLER ÄVEN FÖLJANDE KORTFILMER
DRIP DROP
Regi: Jonna Nilsson
Manus & prod: Fredrik Myrtell, Way Creative Films
En kvinna kommer hem efter en joggingtur och upptäcker att det inte längre finns något vatten i kranarna. Istället hörs ett fasansfullt muller från vattenrören. Sedan börjar det droppa.
Drip Drop är en kort skräckfilm som kan kategoriseras som en ”monstret i huset”-film. Filmen är helt utan dialog.
Regissören Jonna Nilsson har sedan examen från Skurups Folkhögskola deltagit i talangprogrammen ”The programme” och ”Pure Fiction” ledda av Svenska Filminstitutet och Film i Skåne. Drip Drop var hennes debutfilm, och just nu jobbar hon med förproduktionen av långfilmen Other Side of Hell.
Filmen producerades av Way Creative Films i samarbete med Film i Skåne, BoostHbG och Svenska Filminstitutet. Drip Drop är en del av filminitiativet ”It’s Alive!”.
FISH
Regi: Martin Åhlin
Prod: Barents Film och TV-produktion samt Åhlin och Co
En man hittar en mystisk varelse gömd i en båt i en liten båthamn. Under tiden, någon annanstans, är en annan man på jakt efter blod.
Fish är regissören och manusförfattaren Martin Åhlins sjätte kortfilm. Det är en helt dialogbefriad film med skräcklegenden Bill Moseley i huvudrollen som tidigare gjort filmer som House of 1000 Corpses, The Devil’s Rejects och The Texas Chainsaw Massacre 2. Övriga roller görs av Jimmy Backman och Lucinda Jenney.
Martin Åhlin har sitt säte i Luleå där han förutom sina fiktionsprojekt producerat och regisserat en mängd musikvideos åt band som bland annat The Magnettes och Tiger Bell. I nuläget jobbar han med utvecklingen av nya långfilmen Piranha Tooth, ett mardrömsmörkt rockdrama. Skräckgenren är dock något som ligger Martin varmt om hjärtat och något som han kommer att återvända till.
THROUGH THE DOOR
Regi, manus, prod: Elijah Debot
Through the Door är det sjätte kapitlet i en 12 -delarsserie musikvideo/kortfilmer som heter ”The Definition of Change”. Projektet handlar övergripande om förändring, framförallt hur snabbt saker förändras i ungdomen, och Through the Door som mittpunkt av berättelsen rör tydligast vid temat.
”Catskin.” är ett visuellt musikprojekt startat av Elijah Debot, som samarbetar med olika människor för att skapa musik av vitt skilda stilar. Den röda tråden är emotionella texter och ett fokus på hur musiken och bilden förstärker varandra. Utöver ”The Definition of Change” jobbar de på en serie covers, även dessa med musikvideos.
VOID
Regi: Jimmy Olsson
Prod: Wendel & Olsson
Void är en film om en extremt intim situation där två främlingar möts i en misshandel men som återigen blir främlingar när det är över.
Projektet kom till då regissören skulle göra musikvideo till artisten Kaah och ville göra en hybridvideo som blandar traditionellt berättad musikvideo med kortfilm. När han hörde låttexten kom han att tänka på en scen han hade skrivit året innan till en novellfilm och förde in den i musikvideon istället.
Musikvideon spelades in på 2 dagar och Void spelades in under en kväll i december 2016. Inspelad med en ARRI alexa med gamla anamorfiska Kowa-linser.
Jimmy Olsson har jobbat som regissör sedan 2005 och gör reklam och kortfilmer. Härnäst släpper han en mockumentär om Palmegruppen samt håller på med förberedelserna för den första långfilmen, ett drama baserat på bibelhistorien om Kain och Abel.