BERLIN 1931 – KÄRLEK OCH DEKADENS I EN TUMULTARTAD TID
Baserad på Erik Kästners klassiska roman om mellankrigstidens Tyskland.
Weimarrepubliken 1931. Den desillusionerade krigsveteranen och aspirerande författaren Fabian flyr sitt trista dagjobb som reklamskrivare och nattens mardrömmar genom att kasta sig ut i Berlins skymningsvärld av barer, bordeller och kabaréer. I den här miljön träffar han Cornelia. Fabians försök att upprätthålla den intellektuelles kyliga syn på förhållanden rämnar inför hennes skönhet. Men kan lyckan bestå i en osäker tid då såväl enskilda människor som det tyska samhället av desperation och revanschlusta drivs allt närmare en Faustisk pakt?
Med sin vilda blandning av stilar och tekniker, frenetiska klippning och fritt flytande tidslinjer ger oss regissören Dominik Graf och klipparen Claudia Wolscht en både tidstrogen och hypermodern version av Erich Kästners klassiska roman från mellankrigstidens Tyskland. Det här är filmberättande som avantgarde-jazz, fritt till formen och starkt i sitt känslouttryck. Skådespelarna Tom Schilling (A Coffee in Berlin) och Saskia Rosendahl (Lore) är berättelsens emotionella ankare genom sitt starka porträtt av Fabian och Cornelias dömda romans.
—
* * * * ”Tysk film is back! Riktigt bra” – TV4
* * * * ”Finstämda detaljer” – Sveriges Radio
* * * * ”Underhållande, välspelad och vacker film” – SvD
* * * * ”Tveklöst sevärd” – Filmeye
”Befriande” – Nöjesguiden
”Tom Schilling, Albrecht Schuch och Saskia Rosendahl är lysande i rollerna” – Aftonbladet
—
”Årets bästa film” – GQ
”En hyllning till Berlin och filmkonsten” – Die Zeit
”Mästerverk” – Radioeins
”Hög stilnivå och väldigt modern känsla” – Variety
”Högt tempo” – The Hollywood Reporter
”Stark rollgestaltning av Rosendahl och Schilling” – Cineuropa
”Kultur- och filmepoker i en gränslös blandning” – Sight and Sound
”Dynamisk till formen och elastisk i stilen” – Screen Daily
”En oförutsägbar visuell upplevelse” – Indiewire
—
PRESSBILDER M.M FÖR NERLADDNING HÄR
—