Här kan du streama Dark Touch: SF Anytime – Telia Filmbutiken DVD finns att köpa på Discshop, Ginza, CDON eller Kvarnvideo. |
.
EN MARDRÖMSBLANDNING AV CARRIE OCH EXORCISTEN
Ett isolerat hus på landet verkar ha vaknat till liv på de mest fruktansvärda sätt man kan tänka sig. Möbler och andra objekt börjar attackera husets inneboende och lämnar till slut endast Neve vid liv. Men polisen ignorerar henne när hon försöker övertyga dem att det faktiskt var huset som gick till attack och inte något brutalt inbrottsgäng. Hon tas om hand av vänner till familjen som gör allt för att försöka få in henne i den vanliga rutinen igen, och ge henne ett drägligt liv. Men Neve kan inte få ro. Runt omkring henne dyker det upp nya hot och tecken på att det onda har följt med henne till det nya hemmet, och snart bryter hela helvetet lös.
Filmer om unga flickor med specialkrafter (Carrie, Eldfödd m.fl.) har vi sett tidigare, och ofta också orsaken till kaoset detta sprider. Men med Dark Touch ville regissören Marina de Van gå djupare in i sårbarheten och visa hur stor och hotfull den inneboende rädslan kan kännas och vara hos barn som farit illa och blivit utnyttjade.
FESTIVALER
* Bästa film *Mad Movies Award *Denis-de-Rougemont Youth Award
vid Neuchâtel International Fantasy Film Festival 2013
Official Selection, Tribeca Film Festival 2013
Official Selection, Sitges International Film Festival 2013
KRITIKERNA SÄGER:
”En kraftfull och ärlig skräckfilm” – FEARnet
”Melankolisk skräck som känns mycket mer personlig än de filmer vi är vana vid.” – Critikat.com
”Makalösa specialeffekter!” – L’Ecran Fantastique
”Oförglömlig och chockerande” – Positif
”De bästa skräckfilmerna fångar skräck vi kan relatera till verkliga livet. Det här är en sådan film.” – Village Voice
”Marina de Van har hittat det fantastiska utrymmet mellan verklighet och dikt” – The New York Times
”Det är meningen att Dark Touch ska uppröra, inte bara skrämma. Det finns djupare rädslor, och verkligare monster.” – The Dissolve
”Missy Keating är fantastisk genom hela filmen” – Indiewire